20-årsdagen blev mer än bara en 20-årsdag...

...det blev också en otroligt trevlig upplevelse när morsan och syrran helt oannonserat knackade på klockan 00:00 den 24:e november. Dessutom hade de haft lite tur och kommit upp med det enda flyget som faktiskt gick till Piteå och de landade på Ankars 23:57. Det kallar jag "i grevens tid".

Aja, jag skakade i flera minuter efter att dem kom, chockad som jag var. Positivt chockad så klart. Jag blev helt paff! Jag fick flera presenter såväl av syster och mor som ni där hemma - tack alla för både presenter och födelsedagskort! Det värmer (i kylan)!

Apropå vädret så drog ju syrran och mor med sig blåsten upp. "du säger ju att det aldrig blåser här uppe". Nej det gör det oftast inte, åtminstone inte som i Helsingborg, men det är klart att de prickar in den blåsigaste helgen någonsin sedan jag kom upp hit :). Sedan tog de med sig den ner igen... till de sydligare breddgraderna.

Jag fick en herrans massa presenter. Ett skåp jag gjort på slöjden en gång i tiden fylldes med massa roliga grejer, exempelvis min randiga anka (Ankan) och mina första skor. Sedan fick jag också ett fint album av mor som ger både tankar och skratt.

Av far fick jag bl.a. 1000 kronor på intersport, de har jag förvaltat i dag faktiskt och köpt mig en jacka (och termobyxor). Det var riktigt skönt - ni kommer jag inte att frysa! Fick sedan en herrans massa presentkort på systembolaget, om det nu ska vara tecken på något. Men de kommer att användas de också.

Fick också tre boxar av 2½ men! precis som jag önskat mig. Alltså en komediserie som jag avgudar med Charlie Sheen i huvudrollen och en del lite mindre kända skådisar som jag dock avgudar: Jon Cryer, Angus T Jones, Conchata Ferrell, Marin Hinkle, Holland Taylor och vad nu dem alla heter...!

Aja, syrran och morsan var här sent in på natten men därefter var jag tvungen att sova för det väntade faktiskt en skoldag. Den skoldagen blev (som tur var?) inte så lång och jag kunde umgås med mina familjemedlemmar som sov på Furunäset i två nätter. Det blev vandring (om och om igen) på stan och sedan mat på en kinarestaurang här i Piteå. Mätta och belåtna. Efter att ha visat dem runt på skolan så blev det radiosändning för mig en timme medan dem gick hem och handlade lite snabbt.

Dagen avslutades med lite (nja) Buzz på mitt playstation innan två trötta typer åkte ut med taxin igen! Det var grymt kul att ha dem på besök här - och sjukt oplanerat.

Apropå något helt annat så fyller farsan år i dag (eller igår, dvs den 25:e). Grattis farsan!

Nu är jag helt plötsligt 20 år... herregud!

Sanna klagade visst på att jag inte nämnde henns och Emmes present :P. Jag fick två stolar inslagna i exklusivt aftonbladetpapper! Riktigt fina stolar, dessutom var de mina egna :D Men tack! De var efterfrågade hehe...

Av Johannes och Robin fick jag en jägerflaska och en annan present som jag dock inte kommer att bära :p.

Nu blir det för mig att sova också...

Ni anar inte...

... hur kul jag hade det i går när jag firade min 20-årsdag (som förvisso är i morgon!)
... hur illa det såg ut i min lägenhet när jag vaknade!
... hur nykter jag egentligen inte var i går.
... hur kul det var med allt folk!
... hur huvudvärk kan lamslå folk.
... hur gott det är med ordentlig kyla och frisk luft som i Piteå.
... hur gott jag kommer att sova i natt.
... hur mycket jag avgudar söndagar.
... hur tråkig denna lista börjar bli.

TJO! Kanske dyker upp bilder från festen i går! Vem vet ;). Hade otroligt kul. Fick en superman-plansch av Lina och Alfred och av journalistettorna fick jag ett helt halsband med  Jägermeister 2cl samt tårta att bjuda på (Det var dock lite förbestämt :P).

Av alla fick jag en jävla rolig fest och ett bra partyhumör!

Jag har städat mest hela dagen men i ett skiftande tmpo. Har köket kvar att fixa. Tack alla för igår! I morgon får till och med Holm gå på systemet... Sjukt!

En stor dag..

Eller ja, det är ju lördag och det är den 22:e vilket egentligen inte bör betyda så mycket men i kväll är det födelsedagsfirande, vilket ska bli otroligt kul! Tog det ganska lugnt i går som uppladdning men var ju tvungen att fira att Dortmund besegrade Karlsruhe.

Ska snart bege mig till Norrmalmia, ska döma Strömnäs - Öjebyn i herrarnas division 3 och sen är det ner på stan och fixa ett par grejer.

Underhållande fotboll, god mat, god öl, härlig stämning - Välkommen till Dortmund

Tänkte ge en kortare reseskildring... Jag och Ö-vikaren Robin (min kompis här i från Piteå) tog bussen från stationen i Piteå redan kl 19.35 på torsdagskvällen. Två timmar senare gick tåget från Luleå och efter en kortvisit i kalla Boden var vi sedan på väg mot Stockholm. Vi skulle så klart sova i kupé på nattåget och jag sov väl inte överdrivet bra, men skönt att inte behöva sitta upp hela resan ner. Vi var framme i Stockholm kl 11:00 på fredagsförmiddagen och då tog vi oss en frukost/lunch på Burger King på tågstationen i Stockholm City. Robin klagade hårt på BK, men jag tycker det var gott men visst.... jag minns BK som bättre.

Nåja, bara timmen senare tog vi tåget mot Göteborg och väl på Nils Ericsson-terminalen mötte Stefan upp oss. Stefan som varit med båda gångerna jag varit i Dortmund förut med och för övrigt ordförande i den svenska supporterklubb till BVB som vi grundade i somras. Nåja, vi landade i Dortmund-Weeze, en flygplats som ligger rätt långt från Düsseldorf. Där fick vi vänta rätt länge på att ta bussen, eller ja minibussen, mot Essen. Det var mer en taxi än en buss och kostade 14 euro per huvud! Dyrare än flygresan tur och retur! Chauffören låg i 180 knyck på autobahn och körde utan säkerhetsbälte. Tro fan vi var glada när vi nådde Essen Hauptbahnof för att ta det sista färdmedlet (förutom att gå då) till Dortmund - tåg! Fram kom vi och tro det var skönt. Då var klockan cirka 22-23 på fredagkvällen och vi hade alltså rest i cirka 26 timmar i streck jag och Robin.

Stefan och jag på Dortmund-Weeze airport.

Hotellet vi bodde på var av den enklare varianten, Carlton Hotel, men det var gott om utrymme och duger gott för bara en helg. VI tog oss en schnitzel och varsin öl ute på stan innan vi vände hem för att sova och ladda för matchdagen. Vi var rejält trötta - eller åtminstone jag. Man kan ju anta att Robin också var det...

Väl på matchdagen, det vill säga måndagen, fick vi först god tysk frukost med bröchen och svartvinbärsmarmelad vilken jag lyckades slänga ut på hotellets vita duk direkt! Det blev en fin klick!

Snyggt va?

Nåja, sen åt jag Nutella på mackorna med men mina resevänner förstod inte hur man kan äta choklad på mackan till frukost! PRÖVA så får ni se! Det är skiiiiitgott och väcker goda minnen för mig om en resa till Belgien (?) en gång i tiden när vi bodde på en camping. Där bjöds det på nutellamackor!

Nåja, vi tog oss ut på stan därefter. Besökte skivbutiken Saturn som har allt möjligt, exempelvis Vikingarna (eller Vikinger), Pippi Langstrumpf, Siw Malmkvist, Alice Babs, med flera! Men framförallt var vi på BVB:s (ballspielverein borussia 09 dortmund) fanshop mitt i staden. De har tre stycken men det var den minsta. Jag köpte mig en mössa, en halsduk och en matchtröja och fick dessutom en annan halsduk på köpet för att jag handlade så mycket! Schmelzer och nummer 29 står det på ryggen. En lovande vänsterback i Borussia Dortmund. Aja, dagens händelse var så klart matchen och som vanligt på vägen dit stannade vi på en grekisk restaurang vid namnet Mythos eller Mykos eller nåt sånt för att äta currywurst - och dricka öl.

Världens största ståplatsläktare. Südtribüne kallas för die gelbe Wand och tar 24 500 personer. Arenan tar totalt  80 500.

Sedan traskade vi vidare mot arenan och som vanligt var stämningen på topp både hos oss själva och på arenan. Supportrarna sjunger med till Triump of Aida, You'll never walk alone, Am Borsigplatz geboren också då Heja BVB under inmarschen. De två sistnämnda är hymner till klubben. Självklart var matchens tilltugg öl. Det går emellertid inte att dricka på svenska arenor men till skillnad från svenskarna sköter sig tyskarna när de ser på fotboll.

Dortmunder Kronen och Brinkhoff är de två populäraste ölsorterna i Dortmund. Det är dessutom lokala bryggerier.

Vi kunde nästan inte valt en bättre match. Dortmund vann matchen med hela 4-0 efter bland annat två mål av supertalangen och 19-årige (bara 1-2 veckor yngre än mig) Neven Subotic. Båda gjorde han på nick och vem kunde då vara gladare än jag när jag efter matchen fick bil fotat med honom! Rent spontant kom han ut cirka 30 minuter efter match när vi stod och väntade på Stefan som skulle fixa en grej, och självklart flockades folket kring honom. Tack Robin för snabb fotografering! Här är beviset:

#4 Neven Subotic och jag!

Efter matchen tog vi oss till en annan restaurang som vi besökt tidigare. En italiensk restaurang med såväl god pizza som pasta. Minns ej vad den heter men som vanligt var det mycket gott. Det följdes upp med en promenad i stan för att sedan ta några öl på ett bowlingställe eller snarare diskoställe i Dortmund där vi var med några andra tyskar som Stefan kände. Tydligen har jag stött på dem förut...

På discobowlingnattklubben, eller vad man ska kalla det. Bredvid stefan skymtar Jürgen. God öl!

Jag har ju inte nämnt Jürgen som var med oss under matchdagen. Han har jag träffat innan i alla fall och han är otroligt rolig! Han kan lite svenska efter att ha varit i Sverige några gånger men framförallt; han håller på Degerfors! Hur coolt är inte det! En tysk som håller på ett svenskt lag som spelar i division 1 (tredjeligan i Sverige) nu efter den här säsongen. Hehe! När vi vankade upp på söndagen var det i vanlig ordning frukost och bröchen med nutella och svartvinbärsmarmelad. Sedan gick tåget mot Essen för att sedan åka buss (minibuss) till flygplatsen igen. De frågade om vi bokat och ja sa vi fast vi inte hade det. Men det var väl inte vårt problem...! Kul sedan att de hade överfyllt i bussarna av någon anledning när de kom halvvägs och skulle plocka upp några andra! VI sa inget i alla fall, och inte dem heller för den delen. Skumt bolag det där...

Hotellrummet i Göteborg.

Flyget gick till Göteborg där jag och Robin övernattade ännu en natt för att det är billigare att resa hem på måndagar än söndagar. Vi sov på Scandic Europa vilket var ett fint hotell med sköna sängar och en massa TV-kanaler. Mycket mer än TV blev det inte på söndagskvällen. Tanken var väl att vi skulle bada i bubbelpool men det var Robin som antog att dem hade det. Det fanns vanlig pool och bastun var avstängd. JAG FIRADE!!! jag slapp bada bastu! Bubbelpool får det bli hemma hos mor i jul ...

Innan vi for hemåt på söndagen lunchade vi på en italiensk restaurang i Göteborg där jag åt något jag inte minns vad det var, någon slags italiensk mat i alla fall. Stefan var ocks åmed och åt på sin lunch från jobbet. Sedan gick tåget och vi var på gång igen. På tåget till Stockholm hade vi ett helt bord (fyra platser) för oss själv. Konstigt nog var det ingen som skulle sitta bredvid oss där. Vi hade bara en halvtimme på oss i Sthlm så det blev till att vänta på tåget som sedan rullade norrut. Vi gick ganska tidigt och satt oss i bistron. Öl, mat, läsk, kortspel och en trevlig konversation med en speciell herre och journalist. Han var pratglad och önskade oss all lycka med vår utbildning (det gör jag också). Jag sov betydligt bättre på vägen upp än ner, vilket var skönt.

När man kom hem på tisdagsmorgonen (cirka 9:00) och mötte vänner som skulle till skolan kände man att man varit borta ett tag och att man rest. Hem och ta det lugnt en dag men nu är allt återställt... Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan jag får komma till Dortmund igen.

Hemma igen

Är hemma från Dortmund igen, kom hem i morse. Orkar inte skriva något längre inlägg i dag men i morgno (eller senare i dag, efter natten alltså) kommer jag skriva ett längre inlägg också ge er lite bilder =).

Snart Dortmund

Det blev inget Malmberget i lördags, i stället dömde jag ute i Öjebyn, både i lördags och söndags. I dag fick jag avi från posten trots att jag inte beställt eller köpt något, undrade vad fan det var. Stack och hämtade det på ICA, nyfiken som jag är, och när jag väl hämtat det visste jag fortfarande inte vad det var. Sedan öppnade jag det på vägen hem och såg att det var en väska, och då tänkte jag att det var någon som skickat en tidig födelsedagspresent men det var faktiskt en vinst från en tävling jag ställde upp i. :) Jag vann en väska, två biobiljetter till filmen Burn after reading och även ett svettband med samma text. Titeln stod även på väskan som var rödgul. Aja, det var ju trevligt!

Nu är Dortmundresan nära. På torsdag beger vi oss härifrån, jag och Robin, det ska bli riktigt roligt.

Lördagen den 22:e november blir fest/förfest hos mig för att fira min 20-årsdag (den 24:e nov)! Alla som vill får komma... men det kan bli trångt :), men vad gör det. Här på Ankars är väl folk ändå ganska vana att sitta och ligga på varandra... :p

Tjorfejs

Ny vecka, Karjala Cup och avklarad hemtenta samt räddningstjänstövning

Då var det måndag igen. Var i Kalix i går, 36-19 blev det till Kalix mot Skellefteå. Var egentligen inte mycket att tala om, men men. Till nästa helg står Malmberget på programmet hela lördagen medan söndagen kommer att krönas av pojk-SM steg 2 i Öjebyn.

Nu är det landslagsuppehåll i Elitserien eftersom Karjala Cup börjar på torsdag. Onödigt tycker vissa, rätt spännande och faktiskt rätt skönt tycker jag. Vila huvudet lite med alla siffror som trillar in om och om igen.  NHL går ju fortfarande förvisso.

Fick svar för min hemtenta i tidningsredigering A i dag och klarade mig med 21,5 poäng av 24. Fullt godkänt tycker jag och god marginal till "icke godkänd"-nivån, men i ärlighetens namn lär ingen haft underkänt.

I morgon (tisdag) är det dags för Piteås räddningtjänst att ha övning. Jag fungerar som någon ansvarig/samordnare mellan oss journaliststuderande som ska "spela" journalister i morgon.  Det blir spännande, och roligt. Ingen sovmorgon och ingen NHL-hockey dock.

Började förresten en ny kurs i dag, tidningsredigering 2 kallas den. Mycket trevlig lärare (från helsingborg för övrigt) och det känns som att det blir en mycket nyttig kurs att gå igenom.

SNÖ och Kalix

När jag vaknade i dag, för typ två timmar sedan, så såg jag snö för första gången. Dock snöade det inte just då och det gör det inte nu heller men det hade snöat i alla fall för där var snö på vägarna. Dessvärre verkar det som om den försvinner rlativt fort och vi får nog vänta lite till innan det blir rikligt med snö. Längtar :).

I eftermiddag ska jag till Kalix återigen. Det vill säga fjorton mil norrut. Ska döma serieettan (Kalix) mot jumbon (Skellefteå) i damer div 2 norra. I går dömde jag Lillpite mot Sikeå, i samma division. Slutade 23-13 till Lillpite och segermarginalen var kanske lite överraskande med tanke på tabellsituationen. I vilket fall är det avfärd 13:00 från Pteå, matchen börjar 15:00. Så hemma vid sju-tiden...

The Sunday has just blown away, oh yeah.