Happy nyt jahre! Gott new år!

Så visar datumet i mobilen 01/01/10. Känns lite vrickat faktiskt. Tio år har det gått sedan jag ute hos vännernas trädgård i Rydebäck och såg milennium-raketer smälla högt och ljudligt i skyn.
Nu var det bara decenniumskifte, men det var inte särskilt många fyrverkerier i år - eller så stod jag bara jävligt dåligt till. Aja. Det var en trevlig kväll med förfest hos min nye vän Kajsa med två vänninor, varav den ene var engelsk. Älskar att prata engelska :d. Sen landade vi på ne stor fest på Råå, och det var många stunder svinigt kallt (då vi var utomhus). Men det var ett trevligt nyår! I dag bara slappar jag...


... jag tänkte jag skulle summera år 2009 så gott det går.

TENERIFFA. Det var en härlig start på nya året. Jag, mor, syster, svåger, styvfar, styvsyster, styvbror, styvbrors sambo, styvbrorson - det vill säga nio pers, drog till Playa de las Americas på Teneriffa i en veckat. Det var riktigt roligt... och innehöll en del höjder och djupa dalar.
  • Att det stod att det skulle vara tempererad pool på hotellet. Då måste de satt   temperaturen på typ nollgradit. ISKALLT.
  • Att 1860 München, fotbollslaget alltså, hade träningsläger på stranden. Jag stoltserade i min Borussia Dortmund-tröja då de spöade lokallaget club de futebol Marino med 1-0.
  • Att jag åt kanin. Det smakade kyckling. Som allt annat.
  • Att vi fick punktering på bilen upp till Teide (Spaniens och Teneriffas högsta berg). Väl vi fick det i uppförsbacke, och väl att vi hade två motorkunniga i bilen.
  • Att jag under resans sista dag först gick en lång jävla promenad i stekande hetta, satte mig på läktaren och såg pojkfotboll. Därefter satte jag mig på den irländska sportkrogen och spenderade mina sista 16 euro.... en pint kostade två euro, så ni kan räkna själv. Klockan var halv sex när morsan matade mig med vatten och kaviarmacka och sedan tillsammans promenerade ner mot restaurangen där vi bokat bord. Citat av den kvinnliga bartendern dagen efter: "Did you have a hung-over", på brittisk dialekt. Bye bye Teneriffa sa jag.
Men det var i alla fall en rolig resa.

TV:n pajade. Året gick vidare och min "nye" TV gick sönder, och jag tvingades lämna in den. Tog ett bra tag innan jag fick tillbaka den, men som tur var fick jag låne-TV under tiden. Jag älskar min TV, mitt PS3 och min nye dator.

Hem i April. I April, strax efter beskedet om min fina skatteåterbäring, tog jag en resa hem till Helsingborg igen. Mest för att träffa familj och vänner, men även för att se Rögle - Växjö. Kvalseriens sista match. Rögle klarade sig kvar i elitserien. Det var grymt.

Ukraina. Gjorde tillsammans med sex andra studenter och två lärare till Ukraina. En reportagresa. Jag skrev om idrott i skolan, men i ärlighetens namn. De där tio dagarna var mer än bara reportage, det var en jävla semester med massa underbara dagar. Ukraina överraskade positivt på mig - kanske för att man kände sig så himla rik.

Dissade bloggen. Ja, jag fick för mig att testa twitter, men det blev en stor flopp. Det medger jag. Kom ju inte tillbaka till bloggandet förrän i september!

Findus. Spenderade ytterligare en sommar på Findus ute i Bjuv bland en himla massa gröna ärter. Jag jobbade 280 timmar under en månad och var rejält sliten efter sommaren. Men fan va bra det kändes när pengarna trillade in.

Kärleken. Hade sin uppgång, och sedan sin nedgång. Men det är så livet är, och nu är jag på samma ruta som i fjol vid den här tiden.

Nollning. Var överphösare på nollningen det här året, och jag verkligen älskar den perioden. Man träffar så mycket nytt och underbart folk. Lätt en av årets höjdpunkter, och jag ska vara med även 2010 och kommer dessutom sitta i styrgruppen. Blir underbart.

Ny dator! Gjorde en stor investering i år på en ny "laptop". Jag skriver med citationstecken eftersom skärmen är på över 18 tum. Jag är dock jäkligt nöjd med den.

Morsan 50. Min käre mor fyllde 50 år, det firade med ett stort kalas med mycket flytande kost. Riktigt roligt!

Höstterminen. Den här hösten har varit lite knackig när det kommit till pluggande. Vikarierat på Lokaltidningen i Ängelholm och därmed lämnades plugget lite åt sidan.

NHL-premiären. Var nere på NHL-premiären i Stockholm även i år. En betydligt bättre match än i fjol. Blues spöade Detroit.

Vikariat. Från 1:e november jobbade jag för första gången på heltid som journalist och det var riktigt roligt. Under närmare sju veckor fick jag sköta mitt eget jöbb helt själv, och till 100% handlade det om det jag gillar mest - sport, och 50% av det om laget jag gillar mest. Det vet ni ju vilket det är...! Detta var en riktigt bra del i att ta nästa steg i karriären, och jag känner att jag har lärt mig riktigt mycket. Höjdpunkten var intervjun med Stefan Holm. Tyvärr tog skolan lite skada, men det ska jag ta igen 2010.

En sista vända i Pite. Stack upp till Pite till julsittningen och för att sedan åka ner till jul en vecka senare. Men det kändes lätt värt att få träffa alla underbara vänner.

Jul och nyår. Och här är vi nu...


2010: Kommer bli ännu ett underbart år i Piteå. Jag kommer att stanna i norr även i höst. Det är spikat till 99,9%. Det enda som skulle hindra mig är ett eventuellt journalistjobb, men det är ungefär 0,01% att jag skulle få något sådant. Hoppas att få träffa nya vänner och att ha det trevligt med mina nuvarande vänner! Kanske till och med umgås mer med det folk man inte träffat så ofta förut.

Gott nytt år!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0